Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bawię się sztuką
Kreatywnie, czyli twórczo

Artykuły | 30 stycznia 2018 | NR 31
12

Plastyka w wieku wczesnoszkolnym ma za zadanie wspomagać rozwój dziecka. Powinna uczyć go kreatywności i mieć formę zabawy.

Temat: Wałki i paski z plasteliny. Labirynt i plecionka.

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka do obu ćwiczeń tematycznych: 1 pudełko plasteliny  (Powinna nie barwić rąk oraz powinna być z atestem, czyli ze znakiem laboratoryjnej kontroli jakości), plastikowy nóż, dwie  białe kartki o formacie A4, ołówek HB oraz osiem pasków pociętych z białej kartki o formacie A4.

Czas potrzebny na realizację tego tematu:  2 x 45 min. (Na każde ćwiczenie tematyczne przeznaczone jest 45 min łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus przerwa ok. 10 min pomiędzy ćwiczeniami). 

Cel tematu: Kreatywność, rozwój ekspresji plastycznej dziecka i jego umiejętności manualnych, ćwiczenie koncentracji oraz umiejętności logicznego myślenia. Poznanie pojęcia estetyki pracy plastycznej. Rozszerzenie wiadomości dziecka na temat plasteliny i kolorów. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:
Walorów plasteliny w zasadzie nie trzeba przedstawiać. Podobnie jak papier, jest znakomitym materiałem plastycznym i arteterapeutycznym, przeznaczonym dla młodszych dzieci (tj. w wieku przedszkolnym i  wczesnoszkolnym). W tym temacie plastelina jest zastosowana na dwa sposoby (w dwóch ćwiczeniach, czyli podtematach).

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:
– Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem labiryntu? (Ważne jest dobre zakomponowanie go na kartce. Odległości pomiędzy kolejnymi rzędami labiryntu powinny odpowiadać mniej więcej szerokości kciuka palca dziecka).
– Jak dziecko radzi sobie z wykonaniem wałków i pasków z plasteliny? (Kreatywność i sprawność manualna). 
– Czy zapamiętuje kolejność przekładania pasków w plecionce? (Koncentracja i umiejętność logicznego myślenia).
– Co sprawia mu największą trudność w tym temacie i dlaczego? (Brak wiary we własne możliwości, wstydliwość i lęk przed zadaniem pytania).

Wprowadzenie metodyczne:

Nauczyciel (N) – Mamy plastelinę. 

Spójrzmy, jaka jest kolorowa. Wymieńmy te kolory.

Dzieci (D) – Biały, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, niebieski, fioletowy, brązowy, szary i czarny.

N – Niektórzy z was mają po kilka odcieni plasteliny tego samego koloru. Na przykład: jasnozielony i ciemnozielony, jasnożółty i ciemnożółty. Wymień...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy