Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak odżywiają się dzieci w Polsce?

Artykuły | 1 lutego 2018 | NR 20
15

Rozmowa z dr Agnieszką Kozioł-Kozakowską, Kierownikiem Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii UJ CM w Krakowie i ekspertem kampanii „Soki i musy – witaminy w smart formie”.

Jak odżywiają się dzieci w Polsce?

Z badań wynika, że dieta polskich dzieci nie jest doskonała, większość jada tylko kilka produktów z piramidy zdrowego żywienia, niestety kilka powtarzających się produktów nie jest w stanie zaspokoić potrzeb żywieniowych rosnącego organizmu. Badania pokazują przewlekłe niedobory witaminy D oraz wapnia, co świadczy o niskim spożyciu produktów mlecznych i mleka. Dzieci jedzą również za mało warzyw i owoców. W międzynarodowym badaniu HBSC (Health Behaviour In School–aged Children) zaobserwowano, że polskie dzieci nie jedzą tych produktów codziennie, a najczęściej tylko kilka razy w tygodniu. Niestety duży odsetek dzieci nie je śniadań przed wyjściem do szkoły, a drugie śniadanie to często produkt kupiony gdzieś „na szybko”. Trochę lepiej wygląda dieta przedszkolaków, gdyż ich sposób żywienia jest w większości jeszcze pod większą kontrolą rodziców oraz przedszkola. 

A jak dzieci powinny się odżywiać? Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta dziecka w wieku wczesnoszkolnym?

W diecie każdego człowieka, a szczególnie w diecie dziecka, bardzo ważna jest różnorodność. Jak już wspomniałam, jedzenie tylko kilku produktów nie daje gwarancji na zaspokojenie potrzeb organizmu w zakresie składników odżywczych potrzebnych do wzrostu. Nie ma bowiem takiego produktu, który zawierałby wszystkie potrzebne nam składniki, dlatego należy jeść produkty z każdej grupy zamieszczonej w tzw. Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, tj. owoce i warzywa, produkty zbożowe, produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz tłuszcz. Oczywiście ilość produktów, które powinny być przez dzieci zjedzone, różni się w zależności od wartości odżywczej tych produktów. Aktualnie uważa się, że podstawą diety powinny być warzywa i owoce jedzone w największej ilości, potem produkty zbożowe, mleczne, mięso, ryby, jaja i tłuszcze. 

Zaleca się, aby dzieci w wieku szkolnym regularnie spożywały od czterech do pięciu posiłków dziennie w postaci śniadania, drugiego śniadania, obiadu, podwieczorku i kolacji. Istotne jest, aby przerwy między kolejnymi posiłkami nie były dłuższe niż 4 godziny, ponieważ dłuższe odstępy czasowe mogą spowodować pogorszenie koncentracji, obniżoną zdolność do aktywności fizycznej czy spadek nastroju. Wszystkie wymienione czynniki wpływać będą niekorzystnie na sprawność intelektualną i fizyczną dziecka. Szczególny nacisk należy położyć na jedzenie śniadania jako pierwszego pełnowartościowego posiłku.

Nie należy zapominać o aktywności fizycznej, sama dieta to za mało do utrzymania zdrowia i prawidłowego rozwoju, każde dziecko powinno co najmniej godzinę dziennie spędzać na aktywności ruchowej.

Dużo się mówi o spożywaniu 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Czy dzieci powinny jeść tyle samo, co osoby dorosłe? Jak wygląda odpowiednia porcja dla dziecka?

Nowe doniesienia naukowe pokazują, jak ważną rolę odgrywają w profilaktyce wielu chorób warzywa i owoce. Społeczeństwa, których dieta obfituje w te produkty rzadziej zapadają na choroby układu krążenia czy nowotwory. Z tego powodu w ramach profilaktyki powinniśmy zwiększyć ilość spożytych warzyw i owoców do minimum 400 g dziennie. 

To zalecenie dotyczy również dzieci, chociaż w ich przypadku ważną rolę odgrywa wielkość porcji – im starsze dziecko, tym porcja może być większa. Dla przykładu, dla przedszkolaka porcją owocu będzie pół banana, dla dziecka w wieku szkolnym może to być już cały owoc. Porcja musi być dopasowana do fizjologicznych możliwości trawienia – im dziecko jest mniejsze, tym mniejszy ma żołądek. Zalecenia dla dzieci określają dzienną ilość warzyw i owoców na poziomie 400–600 g. Porcję możemy również w łatwy sposób dopasować do wieku dziecka. Istnieje niepisana zasada, że porcję stanowi taka ilość produktu, która zmieści się w dłoni, dotyczy to głównie małych owoców czy warzyw, jeśli chodzi o jabłka, pomarańcze czy gruszki, to jeden owoc o wadze ok. 80–100 g stanowi porcję produktu. Porcję warzyw lub owoców może również stanowić szklanka soku 100% lub opakowanie musu owocowego.

Jak rodzice mogą namówić dzieci do jedzenia większej ilości warzyw i owoców? 

Często, nawet jeżeli są...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy