Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

3 lipca 2018

NR 19 (Wrzesień 2016)

Jesienne zabawy matematyczne – propozycje aktywności dla dzieci w młodszym wieku szkolnym

0 34

„Już się jesień rozminęła z latem.
Przyszła pora na kolacje pstrokate.
Synowie i córki!
Siekajcie ogórki,
selery i pory,
marchew, pomidory
w drobniusieńką kratkę.
Zrobimy sałatkę”.

Joanna Papuzińska

Okres jesieni to niezwykle bogaty w doświadczenia czas dla dzieci, który możemy w prosty sposób urozmaicić, wykorzystując do edukacji najmłodszych dostępne jesienne dary w postaci kasztanów, żołędzi, liści itp., jak również owoców i warzyw charakterystycznych dla tej pory roku. Niniejszy artykuł poświęcony został tej drugiej grupie darów jesiennych, które z powodzeniem można wykorzystać do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym. 

Głównym celem przyświecającym zabawom w fundamentalnym okresie rozwoju dzieci – tj. podczas edukacji elementarnej – jest rozwój kreatywności i twórczości najmłodszych, które w najprostszym rozumieniu możemy utożsamiać z powstawaniem nowych wytworów, koncepcji, skojarzeń i rozwiązań. Istotne jest w tym momencie zagwarantowanie dzieciom otwartego pola matematycznych doświadczeń, uprzednio jednak zainspirowanie i ukierunkowanie ich aktywności.

Jednym z założeń konstruktywistycznego podejścia do edukacji matematycznej dzieci jest bowiem aktywne uczenie się matematyki. Z kolei jedną z cech charakteryzujących aktywne uczenie się matematyki jest wykorzystywanie sytuacji realistycznych, co będzie sprzyjać poznawaniu kolejnych matematycznych zasad, reguł czy własności. Istotne jest również bazowanie na ich poprzednich przeżyciach i zdobytej wcześniej wiedzy, co także wpłynie na zrozumienie, dlaczego pewne zadania rozwiązujemy w określony sposób. 

W tym podejściu do uczenia się matematyki ważne jest pozostawienie dziecku swobody, aby mogło spróbować swoich sił i rozwiązać zadanie według własnej koncepcji i pomysłów. Fundamentem jest tutaj wzmacnianie jego poczucia mocy sprawczej i zachęcanie (poprzez dostarczanie kolejnych edukacyjnych bodźców) do większego zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń i przykładów.

W oparciu o powyższe rozważania można przyjąć, iż wykorzystanie darów jesieni może również stanowić wartościowe źródło wiedzy dla dzieci. Ze względu na łatwą dostępność i niskie koszty ich pozyskania, wykorzystanie takich pomocy dydaktycznych, jak  i włączenie ich w proces uczenia się matematyki na pierwszym szczeblu edukacyjnym nie będzie stanowiło problemu zarówno dla nauczycieli, jak i dla rodziców.

Dary jesieni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy