Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia nauczyciela

13 lutego 2018

NR 23 (Styczeń 2017)

Nie taka zima straszna
Aktywizujemy dłonie w zabawach plastycznych

0 21

W edukacji wczesnoszkolnej ważne jest wspomaganie rozwoju czynności manualnych małego ucznia. Ćwiczenia usprawniające dłonie sprzyjają bowiem szybszemu opanowaniu trudnej umiejętności kształtnego pisania liter. Poniżej prezentujemy cztery zabawy, które mogą znaleźć zastosowanie na tym etapie pracy z dzieckiem. Przy wykorzystaniu zabawowej fabuły działania plastycznego prowokują one do wykonywania różnorodnych i zarazem precyzyjnych ruchów rękoma. Równocześnie powstaną dzieła, które z pewnością ucieszą dzieci. Opisane zabawy łączy wspólny motyw – zima.

„Szal dla żyrafy”

Cele:

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec własnej pracy; doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt, barwę i fakturę,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni, doskonalenie umiejętności wykonywania kompozycji płaskiej, rozwijanie wyobraźni twórczej oraz umiejętności wyraża nia własnych myśli i spostrzeżeń w pracy plastycznej.

Przybory: papiery wycinankowe i kolorowe kartony, nożyczki, klej.

Fabuła/narracja: W zimowe dni nie tylko nosimy ciepłe czapki, ale także musimy chronić przed chłodem gardło i szyję. Dlatego wysoko stawiamy kołnierze, zapinamy się na ostatni guzik i dodatkowo otulamy się szalem. Ciekawe, jakiego szala potrzebowałaby żyrafa, gdyby zechciała przyjechać do nas zimą z Afryki. Zabierzmy się szybko do pracy, żebyśmy zdążyli wykonać go dla niej zanim nas odwiedzi!

Przebieg: Uczniowie wybierają kartony o odpowiednich barwach i składają je na pół wzdłuż dłuższego boku. Przecinając kartki po powstałej linii, otrzymują dwa wąskie paski o szerokości szala. Teraz każde z dzieci przyozdabia swój fragment wzorkami wyciętymi z kolorowych papierów. Późnej wszystkie części szala trzeba połączyć, doklejając je po kolei. Na obu jego końcach należy jeszcze zrobić frędzle, nacinając brzegi w drobne paseczki.

Pogadanka końcowa: Wasz szal prezentuje się imponująco. Jaki on kolorowy! Dzięki wam żyrafa na pewno nie zmarznie. Może ktoś z was ma ochotę go przymierzyć? Czy ktoś ma tak długą szyję, jak żyrafa?

„Wesołe czapeczki”

Cele:

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych propagujących zasady dbałości o własne zdrowie poprzez właściwe ubieranie się podczas zimy,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie uczniów na kształt, barwę i fakturę,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni, rozwijanie umiejętności wyrażania własnych spostrzeżeń w pracy plastycznej.

Przybory: papierowe lub styropianowe kubki jednorazowe, klej, nożyczki, papier kolorowy, włóczka o różnej grubości i barwie.

Fabuła/narracja: Wraz z przyjściem zimy musimy odpowiednio zabezpieczyć się przed mrozem. Trzeba będzie znowu założyć wełniane czapki. Niestety, nie wszyscy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy