Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje

4 lipca 2018

NR 15 (Marzec 2016)

Wiosenne inspiracje - Wielkanoc w szkole

0 21

Po długim, zimowym okresie odpoczynku następuje gwałtowne przebudzenie przyrody. Koniec zimy symbolicznie ogłaszamy wiosennymi porządkami. Możemy także przyspieszyć nadejście wiosny, zmieniając z uczniami dekoracje w klasie. Zimową i zarazem chłodną kolorystykę możemy zastąpić taką, która sprawi wrażenie ocieplenia. Inspirację mogą stanowić dla nas motywy sztuki ludowej, związanej z nieodłącznym zegarem rytmów przyrody. Jej wyrazem będą kolorowe pisanki, bazie w wazonie czy też kolorowe kwiaty.

Poniżej przedstawiamy propozycje wiosennych i wielkanocnych dekoracji do wykonania wspólnie z uczniami, które można następnie wykorzystać do wiosennego przystrojenia sali lekcyjnej.

„Kolorowe bazie”

Cele:

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego; kultywowanie tradycji wielkanocnych; kształtowanie właściwych postaw podczas pracy w grupie, kształtowanie właściwych postaw wobec estetyki otoczenia,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt i fakturę; rozbudzanie ich zainteresowań przyrodą,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji płaskiej o walorach dekoracyjnych.

Przybory: kolorowa bibuła (krepina), kolorowe kartony formatu A3, klej, nożyczki.
 

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: jakie zauważacie zmiany, zachodzące wiosną w przyrodzie? Co pojawia się na gałązkach drzew? Czy tylko pąki liści? Które drzewa zakwitają jako pierwsze? Co można zaobserwować na gałęziach wierzby? Jak inaczej nazywamy jej bazie? Jakiego są koloru? Jakie są w dotyku? Jaki mają kształt? W jaki sposób bazie ułożone są na gałązce? Do czego można wykorzystywać gałęzie wierzby? Co się z nich robi? Czy bukiet z nich wykonany może stanowić wiosenną dekorację? Wierzbowe „kotki” mają kształt podobny do jajka. Wiosną obchodzimy Święta Wielkanocne. Tradycyjnie wtedy zdobimy jajka. Udekorowane przez nas pisanki staną się kolorowymi baziami wyrastającymi na gałązce.

Przebieg: Nauczyciel z brązowej bibuły wykonuje gałąź wierzby. Skręca ją w kształt długiego, cienkiego „węża”. Powstałą w ten sposób gałąź przypina do tablicy, na której zazwyczaj eksponowane są prace uczniów. Dzieci na kartonach obrysowują ołówkami owalne szablony w kształcie jajek. Następnie wycinają je. Powstałe w ten sposób jajka wypełniają kolorowymi talarkami przygotowanymi wcześniej z bibuły. Sporządza się je, tnąc w poprzek co około pół centymetra zwinięty rulon krepiny. Należy przy tym pamiętać, by wcześniej przykleić brzeg bibuły do reszty rolki (choćby zwykłym klejem). Zapobiegnie to późniejszemu rozwijaniu się bibułkowych talarków. Uczniowie z tak przygotowanych, pociętych, zwiniętych w kółka fragmentów krepiny układają dekoracyjne wzorki na płaszczyźnie przygotowanego, papierowego jajka. Najpierw smarują klejem miejsce, a następnie przykładają bibułkowy talarek i dociskają go do kartonu. Tak udekorowane  jajko jest miłe w dotyku jak wierzbowa bazia. Kiedy ozdobne bazie – pisanki są już gotowe, przypina się je do przygotowanej wcześniej gałęzi naprzemiennie, tak aby przypominały rytm pąków wierzby.

„Pisanka kury olbrzymki”

Cele: 

  • wychowawczy: kultywowanie tradycji wielkanocnego zdobienia jajek; kształtowanie właściwych postaw wobec estetyki otoczenia,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie uczniów na barwę, kształt i fakturę,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności wyrażania własnych myśli i spostrzeżeń w pracy plastycznej. 

Przybory: szary papier pakowy, białe i kolorowe katony formatu A3, pastele olejne, wykałaczki, klej, nożyczki.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: czy w waszych domach zdobicie jajka przed zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi? Jakie znacie sposoby na ich dekorowanie? Czy widzieliście, jak farbuje się jajka w łupinach cebuli? Jaki kolor wtedy przyjmują? Czy znacie jakiś inny, naturalny rodzaj barwienia jajek? Czy próbowaliście na takich ciemnych skorupkach wydrapywać wzorki? Czy sprawiało wam to dużą trudność? Czy skorupki nie pękały? Nasze jajka nie będą pękały w czasie ich malowania. Wytniemy ich kształty z papieru.

Przebieg: Nauczyciel z papieru pakowego wycina ogromne jajko i przymocowuje je do ściany. Uczniowie dostają po dwa szablony w kształcie jajek. Większy przykładają do kolorowego kartonu, mniejszy na białym podłożu i obrysowują je. Następnie wycinają oba kształty jajek. Biały owal zamalowują precyzyjnie pastelami o jasnym zabarwieniu, tworząc kolorowe plamy. Karton musi być tak pokryty, aby nie prześwitywał spod warstwy pasteli. Następnie uczniowie zamalowują w ten sposób przygotowane tło czarnym pastelem, by powstała jednolicie czarna powierzchnia. Uczniowie rysują wykałaczkami na czarnym tle różne wzory. W miejscach, gdzie zostanie „wydrapany” czarny kolor odsłania się kolorowa plama. Kiedy „wydrapywanki” są już gotowe, uczniowie przyklejają je na wycięte wcześniej z kolorowych kartonów kształty jajek. Posłużą one jako ramki, tworząc ozdobne obwódki. Kolory na wydrapywankowych pisankach będą ładni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy